Google Tag Manager Variabelen

Hoewel tags afhankelijk zijn van triggers, zijn triggers weer afhankelijk van variabelen.

Variabelen bevatten namelijk de waarde die een trigger nodig heeft om te evalueren en om te weten of die wel of niet moet worden geactiveerd. De tag vergelijkt de waarde van een variabele met de waarde die is ingesteld is in de trigger. Klopt deze variabele, dan voldoet deze aan de voorwaarden van de trigger en wordt de tag geactiveerd.

Beste online marketing bureau van Nederland

GOOGLE TAG MANAGER

De basis van Variabelen

Tags activeren op basis van gebruikersgedrag: Als je nieuw bent bij Google Tag Manager, of digitale marketing in het algemeen, weet je misschien niets van variabelen. Variabelen zijn in wezen triggers die je GTM-container vertellen wat hij moet doen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Ze zorgen voor bijna onbeperkte creativiteit voor marketeers omdat we triggers kunnen creΓ«ren op basis van zowat alles wat onze gebruikers op onze website doen. Een veelvoorkomend voorbeeld hiervan is dat er een tag wordt geactiveerd wanneer een persoon een bepaald aantal producten aan zijn winkelwagentje toevoegt.


Eenmalige variabelen & blijvende variabelen

De variabele declaratie van Google Tags is een zeer krachtige functie waarmee ontwikkelaars on-the-fly dynamisch verschillende informatie in tags kunnen invoegen.
Ontwikkelaars kunnen variabelen één keer instellen en ze vervolgens herhaaldelijk op meerdere pagina's gebruiken, zonder dat ze hun code voor elke pagina hoeven aan te passen.

Variabelen zijn er in twee hoofdvormen: eenmalige variabelen en blijvende variabelen. Om het gemakkelijk te maken om informatie uit andere delen van je site of toepassing opnieuw te gebruiken, kun je ook je eigen type vrije variabelen maken met behulp van reguliere expressies (RegEx).

Eenmalige variabele: dynamische waarden die slechts één keer worden geladen, worden eenmalige variabelen genoemd.
Zodra een gebruiker een bepaalde pagina laadt met een specifieke variabele eraan toegevoegd, blijft die variabele waarde statisch voor alle toekomstige bezoeken totdat deze opnieuw wordt gewijzigd door jou of een andere ontwikkelaar.

Blijvende variabele: dynamische waarden die meer dan keer worden geladen, worden blijvende variabelen genoemd.
Zodra een gebruiker een bepaalde pagina laadt met een specifieke variabele eraan toegevoegd, blijft die variabele waarde statisch voor alle toekomstige bezoeken totdat deze opnieuw wordt gewijzigd door jou of een andere ontwikkelaar.


Laat ons je Google Tag Manager regelen

Het instellen van Google Tag Manager is gratis en eenvoudig, maar het kan het beste door professionals worden gedaan. Als je geen tijd hebt om meer te weten te komen over Tags, Triggers & Server Side Tracking maar wel een volledig beeld wilt van je websiteverkeer, meer data inzichten & marketing campagnes, laat ons je dan helpen.
Geef jezelf gemoedsrust en laat Google Tag Manager (en nog veel meer) aan ons over.

Maak afspraak