Google Tag Manager

Google Tag Manager is gratis software dienst van Google waarmee je verschillende soorten code (tags) op je website kunt installeren en aanpassen. Google Tag Manager zorgt ervoor dat je bij aanpassingen in je website niet bij de broncode van de website komt maar dat je toch aan de achterkant van een website wijzigingen kan doorvoeren.

Beste online marketing bureau van Nederland

GOOGLE TAG MANAGER

Een overzicht van Google Tag Manager

Het opzetten van een effectieve marketingstrategie is een reis, geen bestemming. Google Tag Manager (GTM) kan je helpen een groot deel van je digitale marketingstrategie te automatiseren met slechts een paar klikken. je kunt GTM gebruiken om tags in te stellen voor het bijhouden van conversies, remarketinglijsten of iets anders dat moet worden geactiveerd bij het laden van pagina's.


De basisprincipes van Google Tag Manager

Met Google Tag Manager (GTM) kun je triggers maken op basis van paginaweergaven of klikken op een specifieke link, waardoor je geen websitecode hoeft te bewerken. Als je bijvoorbeeld wilt bijhouden hoe vaak iemand op de link naar je e-mailnieuwsbrief klikt, kun je een trigger instellen waarmee het klikken op die link wordt gecontroleerd. De tag legt vervolgens informatie vast over wie erop heeft geklikt, wanneer ze hebben geklikt en waar ze vandaan keken.

Dit is grote voordeel van Google Tag Manager is je tags kan implementeren zonder hulp van (web)ontwikkelaars. Dit is voordeel geeft je veel flexibiliteit als je bijvoorbeeld een bepaalde periode data verzamelen of testen wilt uitvoeren.

Google Tag Manager zorgt ervoor dat je bij aanpassingen in je website niet bij de broncode van de website komt maar dat je toch aan de achterkant van een website wijzigingen kan doorvoeren.

Goede voorbeelden van tags zijn Google Analytics-tracking code, Google Analytics-gebeurteniscodes, Google Ads-conversiescript en remarketing tags. Er zijn nog veel meer soorten code’s die met Google Tag Manager aan je website kunnen worden toegevoegd, inclusief aangepaste codes.


Werken met triggers

Er zijn een paar verschillende soorten triggers die je kunt instellen in Google Tag Manager, afhankelijk van hoe ze je website beïnvloeden. Je kunt eenvoudig tags maken of bestaande tags wijzigen. Met vooraf gedefinieerde triggers hoef je slechts een paar keer op volgende te klikken totdat je tag is gemaakt. Als u iets meer op maat nodig hebt, kan het enige tijd duren om precies goed te zijn; er zijn veel opties.


Tags instellen in GTM

Het proces van het toevoegen van tags aan uw site is niet zo eenvoudig als ze gewoon op hun plaats laten vallen. Met Google Tag Manager kun je wijzigingen aanbrengen in een bepaalde tag zonder iets anders op je site te wijzigen, waardoor het een stuk eenvoudiger wordt om dingen uit te testen voordat ze permanent worden gemaakt.


Firebase toevoegen aan je site/app

Firebase is een ontwikkelaarsplatform voor het bouwen van mobiele en web-apps. Hiermee kun je functies zoals berichten, pushmeldingen, analyses, enz. Aan je app toevoegen door gewoon een klein beetje code te schrijven. Firebase is eigendom van Google, dus het zou geen verrassing moeten zijn dat het heel goed integreert met alle producten van Google, zoals Ads, Analytics, Google Sheets, Drive, enz.


Enkele geweldige plug-ins voor GTM

Aangepast HTML-element van Google - Plaats je eigen elementen in Google Analytics. Automatisch genereren van content tracking tags van GTM - Maakt tags voor titels, koppen, beschrijvingen, body content en ga zo maar door. Tags voor het bijhouden van betrokkenheid bij mobiele apps van GTM: volg gebruikers nadat ze een Android- of iOS-app hebben geïnstalleerd met Google Analytics voor Firebase. Dit zijn een aantal geweldige plug-ins voor GTM.


Google Tag Manager leren gebruiken

Deze certificaten zijn te behalen bij Google zelf en je hebt uitgebreide praktijk kennis nodig van de digitale analyses en het Google Tag Manger platform nodig om het Google Tag Manager IQ te behalen.
De cursussen van Google vormen een duidelijk startpunt wanneer je hier mee aan de slag wilt. Voor zowel nieuwkomers als voor ervaren gebruikers. Je moet door alle stappen en processen heen om deze te behalen.

Er is één certificaat te behalen voor Google Tag Manager bij de Google Analytics Academy.
Google Tag Manager
ROS Certificaat


Laat ons je Google Tag Manager regelen

Het instellen van Google Tag Manager is gratis en eenvoudig, maar het kan het beste door professionals worden gedaan. Als je geen tijd hebt om meer te weten te komen over Tags, Triggers & Server Side Tracking maar wel een volledig beeld wilt van je websiteverkeer, meer data inzichten & marketing campagnes, laat ons dan je Google Tag Manager regelen. Geef ons gewoon toegang en we fixen het voor je. Geef jezelf gemoedsrust en laat Google Tag Manager (en nog veel meer) aan ons over.

Maak afspraak

Video over Google Tag Manager

Liever een video bekijken over wat Google Tag Manager doet en hoe het in zijn werking gaat? We got you!

Bronvermelding: MeasureSchool

Bronvermelding: Analytics Mania - Google Tag Manager & Analytics