Google Analytics

Google Analytics is één van de gratis webanalyse tools van Google die je kunt gebruiken voor het meten van allerlei soorten online data.

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics (ook bekend als GA) is een krachtige tool waarmee je informatie over de bezoekers van je site kunt bijhouden. GA werkt door het webverkeer van je website bij te houden met behulp van kleine tekstbestanden die cookies worden genoemd, waarmee je statistieken kunt vastleggen, zoals waar bezoekers vandaan komen, waar ze naar kijken op je site en hoe lang ze op een bepaalde pagina doorbrengen. Deze cookies worden teruggestuurd naar de servers van Google, waar ze worden opgeslagen in een database die je kunt bekijken.

Alles over google analytics met Ros Web

Waarvoor gebruik je GA?

GA-gegevens bieden een gedetailleerd overzicht van hoe mensen omgaan met je website. Informatie is macht en er is geen waardevollere informatie dan die van de analyses van je website. Het maakt niet uit wat voor soort online bedrijf je runt, toegang hebben tot gegevens over hoe gebruikers omgaan met je site kan je helpen deze beter te optimaliseren, zowel in termen van gebruikerservaring als marketingstrategie. Voer GA in: een uitgebreide verzameling analysetools die je inzicht geven in elk aspect van de activiteit van je site. GA helpt je ook bij het optimaliseren van je marketinginspanningen door precies te onthullen wie je site bezoekt en waarom ze daar zijn. Als je op zoek bent naar manieren om meer klanten of beter gekwalificeerde leads binnen te halen, kan het gebruik van GA je daarbij helpen.

Starten met GA

Omdat het een gratis service is, is het heel eenvoudig om je aan te melden en te implementeren. Log in om te beginnen in op je Google-account en klik op Analytics. Daar vind je een schat aan informatie over hoe je website presteert, inclusief het aantal paginaweergaven, het bounce percentage (percentage gebruikers dat je site verlaat na het bekijken van slechts één pagina), de gemiddelde tijd die op de site is doorgebracht, enz.

Data analyses

Als je wilt begrijpen hoe gebruikers omgaan met je website, is diepgaande verkeersanalyse de beste keuze.
Met GA kun je zien waar je sitebezoekers vandaan komen (bezoekers, zoekmachines, sociale media) en geeft je inzicht in hoe ze je site gebruiken zodra ze daar zijn aangekomen.

Door GA te gebruiken in combinatie met andere online bronnen zoals Google Webmaster Tools en Bing Webmaster tool, kun je precies begrijpen wie je site vindt en welke inhoud het beste werkt om verkeer te genereren, naast inzicht in hoe mensen omgaan met je inhoud zodra ze arriveren.
Als je op zoek bent naar een snel maar krachtig overzicht van wat er op je site gebeurt, kijk dan eens naar de realtime weergave van Google Analytics. Deze geeft je in een oogwenk gedetailleerde informatie over alles wat met bezoekers te maken heeft.

Tijdgegevens

Verschillende soorten analytische data kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Elk soort data is bedoeld om aan te geven wat er op dit moment met je site aan de hand is. Met tijdgegevens laten gebruikers zien hoe lang ze op een pagina hebben doorgebracht en hoe lang ze erover deden om daar te komen. Het laat ook zien hoe lang ze op elke sub pagina of micropagina hebben doorgebracht (de afzonderlijke pagina’s die zijn ingesloten in grotere pagina’s). Hierdoor leer je het gebruikersgedrag op je site te begrijpen; het stelt je in staat om te zien waar gebruikers tijd doorbrengen (en of ze voldoende tijd besteden) en hoe hun pad door je content eruit ziet.

Goed presenterende pagina’s

Afhankelijk van je doel kan het verschillen wat voor je website belangrijk is. Wil je bijvoorbeeld graag dat bezoekers een blog lezen, dan zal je waarde hechten aan hoelang een bezoeker op de pagina is. Je kunt dit gemakkelijk zien bij bestemmingspagina’s. Hier kan je met verschillende filters de data analyzer.

  • Sessies
  • Nieuwe sessies
  • Nieuwe gebruikers
  • Bounce percentage
  • Pagina/sessie
  • Gemiddelde sessieduur
  • Transacties
  • Opbrengst
  • Conversiepercentage e-commerce

Verschillende bezoekers

Je hebt 2 verschillende soorten bezoekers op je website. Unieke & terugkerende bezoekers. We leggen hieronder uit wat beide betekenen.

Unieke bezoekers

Terugkerende bezoekers

Dit zijn bezoekers waar de sessie voor de eerste keer wordt geregistreerd. Het kan voorkomen dat deze bezoeker al vaker is op je website is gekomen.
Dit is afhankelijk van de cookie instellingen van de bezoeker.
Dit zijn bezoekers die al vaker een sessie hebben gehad op je website en de cookies niet verwijderd hebben. Google Analytics herkent deze gebruiker aan een unieke ID code die per gebruiker wordt aangemaakt. Deze is volledig anoniem om de privacy van de bezoeker te waarborgen.
Verschillende bezoekers Google Analytics toegelicht

Website snelheid

De snelheid van je website is erg belangrijk. Het is wetenschappelijk onderzocht en bewezen dat de eerste 10 seconden van het bezoek cruciaal zijn. Je wilt natuurlijk niet dat daarvan 8 aan laadtijd worden verspild. Om erachter te komen hoe snel je website laadt, kun je deze gratis (en uitstekende) analysetools van Google gebruiken: PageSpeed Insights.

Dit zal je een aantal dingen vertellen. Allereerst waar je bezoekers vandaan komen en wat ze doen zodra ze op je site zijn aangekomen (zoals of ze een actie op een van uw pagina’s wel of niet voltooien), maar het geeft je ook gegevens over hoe lang het duurt voordat een bezoeker van klik naar conversie gaat – en dat aantal moet zo laag mogelijk zijn.

UTM Parameters

UTM-parameters zijn tags die je aan een URL toevoegt. Wanneer een gebruiker op een URL met UTM-parameters klikt dan worden er tags voor tracking teruggestuurd naar je Google Analytics. Google Analytics kan je dan precies vertellen wanneer een gebruiker je website bezocht heeft en welke UTM link hij/zij heeft gebruikt. Ook kan je hiermee precies het gedrag van de gebruiker zien.

Het is van essentieel belang dat wanneer je advertenties draait, je UTM parameters gebruikt.
Hiermee krijg je belangrijke informatie over hoe je campagnes presteren.
Vervolgens stel je de conversiedoelen in Google Analytics in. Met deze statistiek en opties kun je specifieke doelen voor je website instellen.
Zoals elke keer dat wanneer iemand een contact formulier invult of elke keer wanneer iemand een aankoop doet op je website, je precies ziet welke pagina’s of content bronnen bijdragen aan die doelen.

Google Analytics Academy

Deze certificaten zijn te behalen bij Google Analytics platform zelf en je hebt uitgebreide praktijkkennis nodig. De cursussen vormen een duidelijk startpunt wanneer je hiermee aan de slag wil. Voor zowel nieuwkomers als voor ervaren gebruikers. Je moet door alle stappen en processen heen om deze te behalen.

Certificaten Academy

  • Google Analytics voor beginners
  • Advanced Google Analytics
  • Google Analytics for Power Users
  • Getting Started With Google Analytics 360
  • Google Analytics Data Studio
  • Google Tag Manager

Wanneer je een certificaat hebt behaald kun je deze downloaden, deze zien er zo uit; Ros Google Tag Manager certificaat.

Laat ons je data regelen

Het instellen van GA is gratis en eenvoudig, maar het kan het beste door professionals worden gedaan. Als je geen tijd hebt om meer te weten te komen over analyses, maar een volledig beeld wilt van je websiteverkeer, laat ons dan je installatie afhandelen.

Nieuwsbrief ROS WEB

De belangrijkste nieuwe zaken over websites/hosting & onze bedrijfsupdates.
Maandelijks in je mailbox.

Meer blogs

Vrijblijvend aanvragen

Selecteer een pakket of laat je adviseren door een van onze experts.

Vrijblijvend aanvragen

Selecteer een pakket of laat je adviseren door een van onze experts.

Vrijblijvend aanvragen

Selecteer een pakket of laat je adviseren door een van onze experts.