Google Analytics | pagina's

Wat zijn de belangrijkste pagina's op je website, en wat zijn de minst populaire pagina's op je website.

Afhankelijk van je doel kan het verschillen wat voor je website belangrijk is. Wil je bijvoorbeeld graag dat bezoekers een blog lezen, dan zal je waarde hechten aan hoelang een bezoeker op de pagina is. Je kunt dit gemakkelijk zien bij Bestemmingspagina's.

Beste online marketing bureau van Nederland

GOOGLE ANALYTICS

Toppagina's

De toppagina's van je website, welke zijn dit? Dit is volledig afhankelijk van het doel van je website.
Is het bijvoorbeeld je doel om een bezoeker zo lang mogelijk op een pagina te houden, een aankoop te doen of wil je graag dat een bezoeker zich inschrijft voor een nieuwsbrief.

Google Analytics geeft de volgende opties om je pagina's te filter.
Sessies
Nieuwe sessies
Nieuwe gebruikers
Bouncepercentage
Pagina's/sessie
Gemiddelde sessieduur
Transacties
Opbrengst
Conversiepercentage van e-commerce

Het is dus afhankelijk of jouw doel nieuwe sessies of misschien wel conversiepercentage van e-commerce is.
Naast deze basis filters zijn er nog tientallen andere mogelijkheden hoe je de filter kan instellen en hoe je deze kan bekijken.

Je komt bij de optie toppagina's in Google Analytics via:
1. Google Analytics
2. Gedrag
3. Site content
4. Bestemmingspagina's


Exitpagina's

Wat zijn exitpagina's (uitstappagina's) bij Google Analytics? Exitpagina's bij Google Analytics zijn de pagina's waarop een gebruiker op je website de website verlaat.

Wanneer een bezoeker in je fysieke winkel op zoek is naar een product maar je winkel deze niet aanbied dan is er een grote kans dat de bezoeker vertrekt. Dit is precies hetzelfde online, komt er een bezoeker op je website en kan die bezoeker het niet vinden of sluiten de wensen/verwachtingen niet aan bij wat er gevonden wordt, dan gaat deze weg. Natuurlijk wil je dit als ondernemer niet, je wilt graag dat je bezoekers gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. En natuurlijk dat ze overgaan tot een aankoop.

Wanneer dit gebeurd in de fysieke winkel dan pas je de winkel aan. Maar hoe doe je dit online en kom je er achter welke pagina's dit zijn?

Je komt bij de optie top pagina's in Google Analytics via:
1. Google Analytics
2. Gedrag
3. Site content
4. Bestemmingspagina's


Bounce rate

Wat is Bounce rate bij Google Analytics?

Wat betekend bounce rate? Kort uitgelegd, bounce rate is het percentage bezoekers dat op je site komt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken.

Dit betekend niet dat de bezoeker je merk niet goed vind, het kan zijn dat de bezoeker alleen wil rondkijken of dat de website niet had waar die naar op zoek is.

Bounce vs exit rate

Wat is het verschil tussen de 2 of welke is beter om in de gaten te houden? Bij een bounce bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoek van 1 webpagina. Bij een exit bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoeken meerdere webpagina's.

Voorbeeld
Bij sessie 1, 2 en 5 is er sprake van een bezoeker die verschillende pagina's op de website bezoekt en vervolgens de website verlaat. Sessie 1, 2 en 5 worden gerekend bij je exit rate of exit pagina's. Bij sessie 3 en 4 is er sprake van een bezoeker die 1 pagina op je website bezoekt en vervolgens weer vertrekt. Sessie 3 en 4 worden gerekend bij de bounced gebruikers.

Wanneer je een hoog bounce rate hebt, betekend dit dat bezoekers dus direct weggaan na een bepaalde web pagina. Dit kan betekenen dat de pagina geen goede content heeft maar het ook zijn dat je focust op de verkeerde doelgroep voor je website.

We kunnen je hierbij helpen, wil je graag aan de slag om je bounce rate naar beneden te halen op je website? Klik dan op de onderstaande button!
Maak afspraak


Tips website

Zijn de resultaten teleurstellend en wil je graag aan de slag om dit te verbeteren? Niet getreurd, we geven je hier 3 tips voor je website.

1. Responsieve webdesign
Je hebt een browser (bijvoorbeeld Google of Edge) die je het meest gebruikt en waar je vanuit werkt. Controleer je pagina's in verschillende browsers en apparaten. Wanneer er een bezoeker komt op een pagina die niet correct wordt weergegeven dan is er een grote kans dat de bezoeker direct weg is.

2. Up to date
Zorg ervoor dat je pagina's up to date zijn. Hoe geweldig je content ook is, wanneer er geen nieuwe content bij komt raken bezoekers uitgekeken. Het is belangrijk dat je content up to date en correct is. Vernieuw je website wekelijks!

3. Links
Werken alle interne en externe links nog? Niks vervelender voor een bezoeker dan op een link klikken die niet werkt.


Laat ons je Google Analytics regelen

Het instellen van Google Analytics is gratis en eenvoudig, maar het kan het beste door professionals worden gedaan. Als je geen tijd hebt om meer te weten te komen over analyses, maar een volledig beeld wilt van je websiteverkeer, laat ons je dan helpen.
Geef jezelf gemoedsrust en laat Google Analytics (en nog veel meer) aan ons over!

Maak afspraak

FAQ

Veelgestelde vragen over Google Analytics Pagina's

Bij een bounce bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoek van 1 webpagina. Bij een exit bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoeken meerdere webpagina's.

Het is dus afhankelijk of jouw doel, je kunt dit zelf checken via de verschillende filters in Google Analytics
Sessies
Nieuwe sessies
Nieuwe gebruikers
Bouncepercentage
Pagina's/sessie
Gem. Sessieduur
Transacties
Opbrengst
Conversiepercentage van e-commerce

Exit pagina's bij Google Analytics zijn de pagina's waarop een gebruiker op je website de website verlaat .