Variabelen bij Google Tag Manager

Wat zijn Variabelen en hoe kun je deze gebruiken bij Google Tag Manager? Een variabele is een daarvoor aangestelde tijdelijke aanduiding voor een waarde die zal veranderen, voorbeelden hiervan die veel gebruikt worden zijn een productnaam, een prijswaarde of een datum. Wat met variabelen nog meer mogelijk is in Google Tag Manager, leggen we op deze pagina uit.


Variabelen

Hoewel tags afhankelijk zijn van triggers, zijn triggers weer afhankelijk van variabelen. Variabelen bevatten namelijk de waarde die een trigger nodig heeft om te evalueren en om te weten of die wel of niet moet worden geactiveerd. De tag vergelijkt de waarde van een variabele met de waarde die is ingesteld is in de trigger. Klopt deze variabele, dan voldoet deze aan de voorwaarden van de trigger en wordt de tag geactiveerd.

Tags gebruiken ook variabelen om informatie te verzamelen die kan worden toegevoegd aan je data wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een interactie heeft met de site. Een veelvoorkomend voorbeeld hiervan is dat er een tag wordt geactiveerd wanneer een persoon een bepaald aantal producten aan zijn winkelwagentje toevoegt.

Ingebouwde variabelen

Je hebt een hoop verschillende soorten en manieren hoe je de variabelen kan bouwen maar hier komen we nog op terug. Er zijn namelijk al een paar standaard door Google voor je ingebouwd. Dit zijn de meest gebruikte variabelen voor en door GTM gebruikers.

# Ingebouwde variabelen Type Componenttype
1 Events Aangepaste gebeurtenis Geen
2 Page hostname URL Hostnaam
3 Page path URL Pad
4 Page url URL Volledige URL
5 Referrer HTTP-verwijzingsbron Volledige URL



Anderen bekeken ook