Pagina's bij Google Analytics

Wat zijn de belangrijkste pagina's op je website, of wat zijn de minst populaire pagina's op je website. Afhankelijk van je doel kan het verschillen wat voor je website belangrijk is. Wil je bijvoorbeeld graag dat bezoekers een blog lezen, dan zal je waarde hechten aan hoelang een bezoeker op de pagina is. Je kunt dit gemakkelijk in Google Analytics zien bij Bestemmingspagina's.

Welke mogelijkheden er nog meer zijn met Google Analytics om je populaire & exit pagina's te bekijken, leggen we op deze pagina uit.

Op deze pagina

Top pagina's
Exit pagina's
Bounce rate
Bounce vs exit
Veelgestelde vragen
Google uitbesteden

Top pagina's

De top pagina's van je website, wat zijn dit? Dit is volledig afhankelijk van het doel van je website. Is het bijvoorbeeld je doel om een bezoeker zo lang mogelijk op een pagina te houden, een aankoop te doen of wil je graag dat een bezoeker zich inschrijft voor een nieuwsbrief.

Google Analytics geeft de volgende opties om je pagina's te filter.
Sessies
Nieuwe sessies
Nieuwe gebruikers
Bouncepercentage
Pagina's/sessie
Gem. Sessieduur
Transacties
Opbrengst
Conversiepercentage van e-commerce

Het is dus afhankelijk of jouw doel nieuwe sessies of misschien wel conversiepercentage van e-commerce is. Naast deze basis filters zijn er nog tientallen andere mogelijkheden hoe je de filter kan instellen en hoe je deze kan bekijken.

Je komt bij deze optie in Google Analytics via:

01

Google Analytics

02

Gedrag

03

Site content

04

Bestemmingspagina's



Exit pagina's

Wat zijn exit pagina's bij Google Analytics? Exit pagina's bij Google Analytics zijn de pagina's waarop een gebruiker op je website de website verlaat.

Wanneer een bezoeker in je fysieke winkel op zoek is naar een product maar je winkel deze niet aanbied dan is er een grote kans dat de bezoeker vertrekt. Dit is precies het zelfde online, komt er een bezoeker op je website en kan die bezoeker het niet vinden of sluiten de wensen/verwachtingen niet aan bij wat er gevonden wordt, dan gaat die weg. Natuurlijk wil je dit als ondernemer niet, je wilt graag dat je bezoekers makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. En dat ze overgaan tot een aankoop.

Wanneer dit gebeurd in de fysieke winkel dan pas je de winkel aan. Maar hoe doe je dit online en kom je er achter welke pagina's zit zijn?

Nu komen de statistieken naar voren. Bij de exit pagina's optie bij Google Analytics kan je zien waar bezoekers vertrekken.

Je komt bij optie in Google Analytics via:

01

Google Analytics

02

Gedrag

03

Site content

04

Bestemmingspagina's



Bounce rate

Wat is Bounce rate bij Google Analytics?

We kijken eerst naar wat bounce rate nou eigenlijk inhoud. Wat betekend bounce rate?
Kort uitgelegd, bounce rate is het percentage bezoekers dat op je site komt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken.

Dit betekend niet dat de bezoeker je merk niet goed vind, het kan zijn dat de bezoeker alleen wil rondkijken of dat de website niet had waar die naar op zoek is.

Bounce VS exit rate

Hierboven hebben we de betekenis van bounce & exit uitgelegd maar wat is het verschil tussen de 2 of welke is beter om naar te kijken?
Bij een bounce bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoek van 1 webpagina. Bij een exit bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoeken meerdere webpagina's.

Voorbeeld

Bij sessie 1, 2 en 5 is er sprake van een bezoeker die verschillende pagina's op de website bezoekt en vervolgens de website verlaat. Sessie 1, 2 en 5 worden gerekend bij je exit rate/ exit pagina's. Bij sessie 3 en 4 is er sprake van een bezoeker die 1 pagina op je website bezoekt en vervolgens weer vertrekt. Sessie 3 en 4 worden gerekend bij de bounced gebruikers. 


Wanneer je een hoog bounce rate hebt, betekend dit dat bezoekers dus direct weggaan na een bepaalde web pagina. Dit kan betekenen dat de pagina geen goede content heeft maar het ook zijn dat je focust op de verkeerde doelgroep voor je website. We kunnen je hierbij helpen, wil je graag aan de slag om je bounce rate naar beneden te halen op je website? Neem dan contact met ons op.

Tips

Zijn de resultaten teleurstellend en wil je graag aan de slag om dit te verbeteren? Niet getreurd, we geven je hier 3 tips!

1. Responsive webdesign
Je hebt een browser (bijv. Google of Edge) die je het meest gebruikt en waar je vanuit werkt. Controleer je pagina's in verschillende browsers en apparaten. Wanneer er een bezoeker komt op een pagina die niet correct wordt weergegeven dan is er een grote kans dat de bezoeker direct weg is.

2. Up to date
Zorg ervoor dat je pagina's up to date zijn. Hoe geweldig je content ook is, wanneer er geen nieuwe content bij komt raken bezoekers uitgekeken. Het is belangrijk dat je content up to date en correct is. Vernieuw je website wekelijks!

3. Links
Werken alle interne en externe links nog? Niks vervelender voor een bezoeker dan op een link klikken die niet werkt.

Veelgestelde vragen

De meestgestelde vragen over bezoekers op je website. Op verzoek van onze klanten en volgers hebben we hier een lijst gemaakt met de meest gestelde vragen en antwoorden over Google Analytics pagina.

Hierboven hebben we de betekenis van bounce & exit uitgelegd maar wat is het verschil tussen de 2 of welke is beter om naar te kijken? Bij een bounce bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoek van 1 webpagina. Bij een exit bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoeken meerdere webpagina's.

De top pagina's van je website, wat zijn dit? Dit is volledig afhankelijk van het doel van je website. Is het bijvoorbeeld je doel om een bezoeker zo lang mogelijk op een pagina te houden, een aankoop te doen of wil je graag dat een bezoeker zich inschrijft voor een nieuwsbrief.

Google Analytics geeft de volgende opties om je pagina's te filter.
Sessies
Nieuwe sessies
Nieuwe gebruikers
Bouncepercentage
Pagina's/sessie
Gem. Sessieduur
Transacties
Opbrengst
Conversiepercentage van e-commerce

Het is dus afhankelijk of jouw doel nieuwe sessies of misschien wel conversiepercentage van e-commerce is. Naast deze basis filters zijn er nog tientallen andere mogelijkheden hoe je de filter kan instellen en hoe je deze kan bekijken.

Wat zijn exit pagina's? Exit pagina's bij Google Analytics zijn de pagina's waarop een gebruiker op je website de website verlaat.

Google uitbesteden

Wil je graag informatie over wat de kosten zouden zijn om Wil je graag informatie over wat de kosten zouden zijn om Google Analytics , Google Tag Manager , Google Search Console , je vindbaarheid op Google verbeteren , Advertenties op Google , Google virtual tour , uit te besteden bij ons. Klik via de onderstaande button naar onze diensten pagina, bekijk de prijzen, vul het contact formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om dit te bespreken.

Google uitbesteden

Anderen bekeken ook